Wko

Hvordan man beregner sandsynligheden

Sandsynlighed er et mål for, hvordan en begivenhed er sandsynlig ud af antallet af mulige udfald. Beregning sandsynligheder tillader dig at bruge logik og fornuft, selv med en vis grad af usikkerhed. Find ud af hvordan du kan gøre det math, når du beregner sandsynligheder.

Steps

Hvordan man beregner sandsynligheden. Definer dine begivenheder og resultater.
Hvordan man beregner sandsynligheden. Definer dine begivenheder og resultater.

Del 1: beregne sandsynligheden for en enkelt tilfældig begivenhed

  1. 1
    Definer dine begivenheder og resultater. Sandsynlighed er sandsynligheden for en eller flere hændelser sker divideret med antallet af mulige udfald.
    • Hvad er sandsynligheden for rullende en tre på en seks-sidet terning?
      • "Rolling a tre" er den begivenhed, og da vi ved, at en seks-sidet terning kan lande en af ​​seks numre, antallet af udfald er seks.
    • Hvad er sandsynligheden for at vælge en dag, der falder i weekenden når tilfældigt vælge en dag i ugen?
      • "Valg en dag, der falder på weekend" er vores arrangement, og antallet af resultater er det samlede antal dage i en uge, syv.
    • En krukke indeholder 4 blå kugler, 5 røde kugler og 11 hvide kugler. Hvis en marmor trækkes fra krukken tilfældigt, hvad er sandsynligheden for, at denne marmor er rødt?
      • "Valg rød marmor" er vores arrangement, og antallet af resultater er det samlede antal af kugler i krukken, 20..
  2. 2
    Opdele antallet af hændelser med antallet af mulige udfald. Dette vil give os sandsynligheden for en enkelt begivenhed.
    • Hvad er sandsynligheden for rullende en tre på en seks-sidet terning?
      • Antallet af hændelser er én (der er kun én tre på hver dør), og antallet af resultater er seks.
        • 1 ÷ 6 = 1/6 eller 0,166 eller 16,6%.
    • Hvad er sandsynligheden for at vælge en dag, der falder i weekenden når tilfældigt vælge en dag i ugen?
      • Antallet af hændelser er to (da to dage ud af ugen er weekenden), og antallet af resultater er syv.
        • 2 ÷ 7 = 2/7 eller 0,285 eller 28,5%.
    • En krukke indeholder 4 blå kugler, 5 røde kugler og 11 hvide kugler. Hvis en marmor trækkes fra krukken tilfældigt, hvad er sandsynligheden for, at denne marmor er rødt?
      • Antallet af hændelser er fem (da der er fem total kugler), og antallet af resultater er 20.
        • 5 ÷ 20 = 1/4 eller.25 eller 25%.

Del 2: beregne sandsynligheden for flere tilfældige begivenheder

  1. 1
    Bræk problemet i stykker. Beregne sandsynligheden for flere begivenheder er et spørgsmål om at bryde problemet ned i separate sandsynligheder.
    • Hvad er sandsynligheden for rullende to på hinanden følgende fives på en seks-sidet terning?
      • Sandsynligheden for rullende en fem er 1/6, og sandsynligheden for rullende yderligere fem med samme terning er også 1/6.
    • To kort trukket tilfældigt fra et spil kort. Hvad er sandsynligheden for, at begge kort er klubber?
      • Sandsynligheden for, at det første kort er en klub er på 13/52, eller 1/4. (. Der er 13 klubber i hvert dæk af kort) Nu sandsynligheden for, at det andet kort er en klub er 12/51: Det andet kort erstattes ikke, at give os 51 kort, og der er én mindre klub, antager vi plukket klub for det første kort.
    • En krukke indeholder 4 blå kugler, 5 røde kugler og 11 hvide kugler. Hvis der er tre kugler er trukket fra krukken tilfældigt, hvad er sandsynligheden for, at den første marmor er rød, den anden marmor er blå, og den tredje er hvid?
      • Sandsynligheden for, at den første marmor er rød er 5/20 eller 1/4. Sandsynligheden for den anden marmor bliver blå er 4/19, da vi har en mindre marmor, men ikke en mindre blå marmor. Og sandsynligheden for, at den tredje marmor er hvid er 11/18, fordi vi allerede har valgt to kugler.
  2. 2
    Multiplicer sandsynligheden for hver begivenhed med hinanden. Dette vil give dig sandsynligheden for flere hændelser ene efter den anden.
    • Hvad er sandsynligheden for rullende to på hinanden følgende fives på en seks-sidet terning?
      • Sandsynligheden for begge arrangementer er 1/6.
        • Det giver os 1/6 x 1/6 = 1/36 eller 0,027 eller 2,7%.
    • To kort trukket tilfældigt fra et spil kort. Hvad er sandsynligheden for, at begge kort er klubber?
      • Sandsynligheden for det første arrangement sker, er 13/52. Sandsynligheden for den anden hændelse sker, er 12/51.
        • 13/52 x 12/51 = 12/204 eller 1/17 eller 5,8%.
    • En krukke indeholder 4 blå kugler, 5 røde kugler og 11 hvide kugler. Hvis der er tre kugler er trukket fra krukken tilfældigt, hvad er sandsynligheden for, at den første marmor er rød, den anden marmor er blå, og den tredje er hvid?
      • Sandsynligheden for det første arrangement er 5/20. Sandsynligheden for den anden begivenhed er 4/19. Og sandsynligheden for den tredje begivenhed er 11/18.
        • 5/20 × 4/19 x 11/18 = 44/1368 eller 3,2%.

Konvertering odds til sandsynligheder

  1. 1
    Bestem odds. For eksempel er en golfspiller favorit til at vinde på en 9/4 odds. Odds en begivenhed er forholdet mellem dets sandsynlighed, at det vil vil ske til sandsynligheden for, at det ikke vil forekomme.
    • Bemærk: I sportsvæddemål og bookmaking, odds udtrykkes som "odds imod", hvilket betyder, at oddsene for en begivenhed sker ikke skrives først, og oddsene for en begivenheder, der ikke sker kommer sekund. Selv om det kan være forvirrende, er det vigtigt at vide dette. Ved anvendelsen af denne artikel, vil vi ikke bruge odds imod.
    • I eksemplet med 09:04 ratio, udgør 9 sandsynligheden for, at golfspiller vil vinde. 4 repræsenterer sandsynligheden vil han ikke vinde. Derfor er det mere sandsynligt for ham at vinde end at tabe.
  2. 2
    Konverter odds for at sandsynlighed. Konvertering odds er temmelig simpelt. Bryd odds i to separate begivenheder, plus antallet af samlede resultater.
    • Tilfælde af, at golfspiller vil vinde er 9, tilfælde af, at golfspiller vil miste er 4.. De samlede resultater er 9 + 4 eller 13.
    • Nu beregningen er det samme som at beregne sandsynligheden for en enkelt hændelse.
      • 9 ÷ 13 = 0,692 eller 69,2%.

Sandsynlighed regler

  1. 1
    Sørg for, at to begivenheder eller resultater skal være gensidigt udelukkende. Betyder, at de begge kan ikke forekomme på samme tid.
  2. 2
    Tildele en sandsynlighed, der er et ikke-negativt tal. Hvis du ankommer til et negativt tal, så tjek dine beregninger igen.
  3. 3
    Sandsynligheden for alle mulige hændelser skal tilføje op til 1 eller 100%. Hvis sandsynligheden for, alle mulige hændelser ikke tilføje op til 1 eller 100%, har du lavet en fejl.
    • Sandsynligheden for rullende en tre på en seks-sidet terning er 1/6. Men sandsynligheden for rullende alle fem andre numre på en terning er også 1/6. 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 = 6/6 eller 1 eller 100%.
  4. 4
    Repræsentere sandsynligheden for en umulig resultat med et 0. Det betyder blot, at der ikke er nogen chance for en begivenhed sker.

Tips

  • Du kan tildele nogen tal til begivenheder, men de skal være ordentlige sandsynligheder, hvilket betyder at følge de grundlæggende regler, der gælder for alle sandsynligheder.
  • Du kan lave din egen subjektive sandsynlighed for, at der er baseret på dine meninger om sandsynligheden for en hændelse. Subjektiv fortolkning af sandsynlighed vil være forskelligt for hver person.